maanantai 13. tammikuuta 2014

Fitness-elämän arki

Moni on multa kysynyt, että miten mä pystyn hallinnoimaan kaikkea tästä omasta fitness-projektista johtuvaa kiirettä ja pyörittää perusarkea tässä samalla. Ajattelin koostaa tällaisen listan, josta näette miten mä teen asioita ja toivottavasti tästä on hyötyä myös jollekkin! :)


1. Ajanhallinta ja Viikon suunnittelu

Oon ottanut joku aika sitten käyttööni itsetehdyn ajanhallinta-pohjan. Siinä on jokainen viikon päivä erikseen tyhjässä neliössä sekä To Do -lista sekä kauppalista myös omanaan.

Täytän tämän joka sunnuntai kun suunnitelen tulevan viikon. Siinä on jokaisessa päivässä työvuorot, treenit ja muut sen päivän tapahtumat. To Do -listassa on asioita mitä mun pitää kyseisellä viikolla muistaa tehdä. Esim. Varaa hammaslääkäri. Kauppalista kohtaa täytetään sitä mukaa kun joku puuttuu. Mä ja mun poikaystävä täytetään molemmat sitä.

Tää auttaa hahmottamaan todella hyvin mitä viikolla on ohjelmassa ja mun ei tarvitse sen enempää näitä viikolla miettiä kun vaan teen kaiken ohjelman mukaan. 

Tämä on myös hyvä sen takia, että poikaystäväkin pysyy koko ajan kartalla että mitä mulla oli minäkin päivänä. 



2. Ruuanlaitto

Niinkuin olen aikaisemminkin kirjoittanut, niin teen aina noin 10 päivän ruuat valmiiksi. Pakkaan ne aina omiin rasioihin ja kunkin rasian kannessa on joko P- tai L-kirjain. P = Päivällinen ja L = Lounas. Näin mun ei tarvii ikinä viikolla miettiä ruoka-asioita vaan aina otan vain pakkasesta seuraavan päivän ruuat.

Olen myös mitannut ja pussittanut etukäteen noin 10 päivän cashew-pähkinätkin.


3. Treenit

Treenit laitan etukäteen viikko-ohjelmaan ja kalenteriin ja näin mun ei tarvitse näitäkään sen enempää miettiä. Joskus on aamulla treenit ja joskus illalla. 



4. Kehonhuolto

Tää osa-alue on vielä työn alla, mutta lisäsin tämänkin viikko-ohjelmaan ja noudatan sitä. Pyrin myös jokaisen treenin jälkeen vähän venyttelemään. Käyn myös kerran viikossa hierojalla. 



5. Kaikki valmiiksi

Muita arkea helpottavia asioita on esim. se että laitan aina ennen nukkumaan menoa valmiiksi seuraavan päivän vaatteet ja treenikamat sekä aamukahvin. 

Mulla on myös lääkekippo jossa on 7 päivän vitamiinit laitettu valmiiksi joten sihenkään ei mene ylimääräistä aikaa kun noita tabletteja on vaikka muille jakaa. :D 

Joskus saatan illalla mitata jopa aamupuuron ja marjatkin valmiiksi aamua varten.



6. Muuta

Yhdistelen tosi paljon kaikkia reissuja. Eli menen melkein aina suoraan töistä treeneihin ja treeneistä suoraan kauppaan jos siellä pitää käydä. Jos nään kavereita niin yhdistän kahvittelut aina samalla tavalla, jotta aikaa säästyy esim. matkoissa. 



Elän siis todella etukäteen suunniteltua elämää, mutta itse henkilökohtaisesti pidän siitä. :) Uskon, että järjestelmällisyydellä vältän turhan stressin. Kaikkea ei tietenkään voi suunnittella ja usein tulee muutoksia, mutta sitten eletään niiden kanssa. :)











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti